In de begroting 2021 wordt onderscheid gemaakt tussen vast en variabel onderhoud. En volgens de BBV richtlijnen dient de asset vaarwegen afzonderlijk van de overige assets te worden bezien. Het vast onderhoud wordt rechtstreeks verrekend met de algemene middelen. Het variabel onderhoud wordt verrekend via de bestemmingsreserve ‘Beheer en onderhoud (vaar)wegen’.
Voor de wegen en vaarwegen is gesommeerd de volgende ontwikkeling voorzien voor 2021
(bedragen x € 1.000):
Onderhoudskosten wegen 2021 | Vast onderhoud | Variabel onderhoud | Totaal | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
kosten | baten | per saldo | kosten | baten | per saldo | ||
Kunstwerken | 1.758 | 0 | 1.758 | 4.349 | 0 | 4.349 | 6.107 |
Verharding | 713 | 0 | 713 | 4.321 | - 120 | 4.201 | 4.914 |
Wegmeubilair | 301 | - 30 | 271 | 275 | 0 | 275 | 546 |
Groen | 1.880 | 0 | 1.880 | 820 | 0 | 820 | 2.700 |
Verkeersman./ VRI’s | 1.711 | - 71 | 1.640 | 1.506 | - 183 | 1.323 | 2.963 |
Openbare verlichting | 1.190 | 0 | 1.190 | 288 | 0 | 288 | 1.478 |
Algemeen (asset overstijgend) | 770 | - 466 | 304 | 2.261 | - 372 | 1.889 | 2.193 |
Totaal | 8.323 | - 567 | 7.756 | 13.820 | - 675 | 13.145 | 20.901 |
Onderhoudskosten vaarwegen 2021 | Vast onderhoud | Variabel onderhoud | Totaal | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
kosten | baten | per saldo | kosten | baten | per saldo | |||
Vaarwegen | 730 | - 80 | 650 | 766 | - 332 | 434 | 1.084 | |
Totaal | 730 | - 80 | 650 | 766 | - 332 | 434 | 1.084 |
Op dezelfde wijze als bovenstaand kan ook een doorkijk gegeven worden voor de onderhoudskosten 2022-2024. In onderstaande tabel is deze schematisch weergegeven (bedragen x € 1.000)
Kosten wegen | Vast onderhoud | Variabel onderhoud | Totaal | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
jaar | kosten | baten | per saldo | kosten | baten | per saldo | |
2022 | 8.323 | - 567 | 7.756 | 14.106 | - 572 | 13.534 | 21.290 |
2023 | 8.323 | - 567 | 7.756 | 15.094 | - 557 | 14.537 | 22.293 |
2024 | 8.323 | - 567 | 7.756 | 13.624 | - 520 | 13.104 | 20.860 |
Kosten vaarwegen | Vast onderhoud | Variabel onderhoud | Totaal | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
jaar | kosten | baten | per saldo | kosten | baten | per saldo | |
2022 | 730 | - 80 | 650 | 765 | - 332 | 433 | 1.083 |
2023 | 730 | - 80 | 650 | 1.786 | - 332 | 1.454 | 2.104 |
2024 | 730 | - 80 | 650 | 766 | - 332 | 434 | 1.084 |
Uit bovenstaande sommaties blijkt dat het benodigde totale budget (kosten inclusief baten) in 2021 voor vast onderhoud € 8.406.000 bedraagt en voor variabel onderhoud € 13.579.000 bedraagt. Totaal dus € 21,985 mln. In Nota kapitaalgoederen is rekening gehouden met beschikbare budget voor onderhoud van € 18,4 miljoen. Vanuit de verdeling van de middelen voor Vijfheerenlanden is er in 2021 voor onderhoudskosten € 1,403 miljoen toegevoegd. Daarnaast is er in de begroting reeds € 1,732 miljoen aan baten opgenomen. Totaal is er in 2021 per saldo € 18,071 miljoen beschikbaar.
Het budget Vijfheerenlanden voor onderhoudskosten vanaf 2022 zal volgens de huidige verdeling toenemen met € 1,383 miljoen, structureel is er per saldo € 18,051 miljoen beschikbaar. Het budget vanaf 2022 nog niet is toegevoegd aan de begroting.
Het vast onderhoud wordt uit de structureel beschikbare middelen gedekt. Het restant wordt ingezet om de variabele kosten te dekken. Het verschil wordt met de reserve Beheer en onderhoud (vaar)wegen verrekend. Onderzocht gaat worden om de variabele kosten middels een voorziening dan wel een reserve te laten lopen.
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
Vast onderhoud | € 8.406.000 | € 8.406.000 | € 8.406.000 | € 8.406.000 |
Variabel onderhoud | € 13.579.000 | € 13.967.000 | € 15.991.000 | € 13.538.000 |
Beschikbaar | € 18.445.000 | € 18.425.000 | € 18.425.000 | € 18.425.000 |
Mutatie reserve | € 3.540.000 | € 3.948.000 | € 5.972.000 | € 3.519.000 |
Verloop reserve Beheer en onderhoud (vaar)wegen | ||||
Beginstand | € 21.740.000 | € 18.200.000 | € 14.252.000 | € 8.280.000 |
Mutatie reserve | € 3.540.000 | € 3.948.000 | € 5.972.000 | € 3.519.000 |
Eindstand | € 18.200.000 | € 14.252.000 | € 8.280.000 | € 4.761.000 |