Bijlagen

Meerjarig Onderhoudsplan (MOP) Mobiliteit

In de begroting 2021 wordt onderscheid gemaakt tussen vast en variabel onderhoud. En volgens de BBV richtlijnen dient de asset vaarwegen afzonderlijk van de overige assets te worden bezien. Het vast onderhoud wordt rechtstreeks verrekend met de algemene middelen. Het variabel onderhoud wordt verrekend via de bestemmingsreserve ‘Beheer en onderhoud (vaar)wegen’.    

Voor de wegen en vaarwegen is gesommeerd de volgende ontwikkeling voorzien voor 2021
(bedragen x € 1.000):

Onderhoudskosten wegen 2021

Vast onderhoud

Variabel onderhoud

Totaal

kosten

baten

per saldo

kosten

baten

per saldo

Kunstwerken

1.758

0

1.758

4.349

0

4.349

6.107

Verharding

713

0

713

4.321

- 120

4.201

4.914

Wegmeubilair

301

- 30

271

275

0

275

546

Groen

1.880

0

1.880

820

0

820

2.700

Verkeersman./ VRI’s

1.711

- 71

1.640

1.506

- 183

1.323

2.963

Openbare verlichting

1.190

0

1.190

288

0

288

1.478

Algemeen (asset overstijgend)

 770

- 466

304

2.261

- 372

1.889

2.193

Totaal

8.323

- 567

7.756

13.820

- 675

13.145

20.901

Onderhoudskosten vaarwegen 2021

Vast onderhoud

Variabel onderhoud

Totaal

kosten

baten

per saldo

kosten

baten

per saldo

Vaarwegen

730

- 80

650

766

- 332

434

1.084

Totaal

730

- 80

650

766

- 332

434

1.084

Op dezelfde wijze als bovenstaand kan ook een doorkijk gegeven worden voor de onderhoudskosten 2022-2024. In onderstaande tabel is deze schematisch weergegeven (bedragen x € 1.000)

Kosten wegen

Vast onderhoud

Variabel onderhoud

Totaal

jaar

kosten

baten

per saldo

kosten

baten

per saldo

2022

8.323

- 567

7.756

14.106

- 572

13.534

21.290

2023

8.323

- 567

7.756

15.094

- 557

14.537

 22.293

2024

8.323

- 567

7.756

13.624

- 520

13.104

20.860

Kosten vaarwegen

Vast onderhoud

Variabel onderhoud

Totaal

jaar

kosten

baten

per saldo

kosten

baten

per saldo

2022

730

- 80

650

765

- 332

433

1.083

2023

730

- 80

650

1.786

- 332

1.454

2.104

2024

730

- 80

650

766

- 332

434

1.084

Uit bovenstaande sommaties blijkt dat het benodigde totale budget (kosten inclusief baten) in 2021 voor vast onderhoud € 8.406.000 bedraagt en voor variabel onderhoud € 13.579.000 bedraagt. Totaal dus € 21,985 mln. In Nota kapitaalgoederen is rekening gehouden met beschikbare budget voor onderhoud van € 18,4 miljoen. Vanuit de verdeling van de middelen voor Vijfheerenlanden is er in 2021 voor onderhoudskosten € 1,403 miljoen toegevoegd. Daarnaast is er in de begroting reeds € 1,732 miljoen aan baten opgenomen. Totaal is er in 2021 per saldo € 18,071 miljoen beschikbaar.
Het budget Vijfheerenlanden voor onderhoudskosten vanaf 2022 zal volgens de huidige verdeling toenemen met € 1,383 miljoen, structureel is er per saldo € 18,051 miljoen beschikbaar. Het budget vanaf 2022 nog niet is toegevoegd aan de begroting.
Het vast onderhoud wordt uit de structureel beschikbare middelen gedekt. Het restant wordt ingezet om de variabele kosten te dekken. Het verschil wordt met de reserve Beheer en onderhoud (vaar)wegen verrekend. Onderzocht gaat worden om de variabele kosten middels een voorziening dan wel een reserve te laten lopen.

2021

2022

2023

2024

Vast onderhoud

€ 8.406.000

€ 8.406.000

€ 8.406.000

€ 8.406.000

Variabel onderhoud

€ 13.579.000

€ 13.967.000

€ 15.991.000

€ 13.538.000

Beschikbaar

€ 18.445.000

€ 18.425.000

€ 18.425.000

€ 18.425.000

Verloop reserve Beheer en onderhoud (vaar)wegen

Beginstand

€ 21.740.000

 € 18.200.000

€ 14.252.000

€ 8.280.000

Mutatie reserve

€ 3.540.000

€ 3.948.000

€ 5.972.000

€ 3.519.000

Eindstand

€ 18.200.000

€ 14.252.000

€ 8.280.000

€ 4.761.000

Deze pagina is gebouwd op 11/23/2020 15:13:47 met de export van 11/23/2020 15:04:57