Lasten Trammaterieel | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|---|
Onderhoudscontract | 3.155.000 | 3.155.000 | 3.155.000 | 3.155.000 |
CAF-trams onderdelen, schade | 990.000 | 990.000 | 990.000 | 990.000 |
Reiniging trammaterieel | 500.000 | 500.000 | 500.000 | 500.000 |
Predictive Maintenance | 500.000 | 500.000 | 500.000 | 500.000 |
Verzekeringen | 600.000 | 600.000 | 600.000 | 600.000 |
Onderhoud boordcomputers | 280.000 | 280.000 | 280.000 | 280.000 |
Tramruilingen | 240.000 | 240.000 | 240.000 | 240.000 |
Overige vaste kosten (inclusief dienstvoertuigen) | 205.000 | 205.000 | 205.000 | 205.000 |
Totaal vaste kosten | 6.470.000 | 6.470.000 | 6.470.000 | 6.470.000 |
Modificaties CAF 33m/41m | 220.000 | |||
Special Tools | 150.000 | |||
Overige variabele kosten | 90.000 | |||
Totaal variabele kosten | 460.000 | 350.000 | 250.000 | 250.000 |
Totaal vaste + variabele kosten Trammaterieel | 6.940.000 | 6.830.000 | 6.730.000 | 6.730.000 |
Baten Trammaterieel | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
Schade uitkering trams | 190.000 | 190.000 | 190.000 | 190.000 |
Verhuur trammaterieel | 9.812.000 | 9.812.000 | 9.812.000 | 9.812.000 |
Totaal baten Trammaterieel | 10.002.000 | 10.002.000 | 10.002.000 | 10.002.000 |
Vaste kosten (wijzigingen en actualiteiten in 2021 ten opzichte van 2020)
Op basis van een Europese aanbesteding voert Alstom sinds december 2019 het onderhoud uit aan de trams. In 2021 nemen de onderhoudskosten toe met ca. €325.000. Achtergrond hiervan is de formatieve uitbreiding van het onderhoudspersoneel. Ouder personeel stroomt uit en daar tegenover willen we tijdig nieuwe technici laten instromen. Daarnaast zijn we met Alstom in gesprek over de invulling van het rooster, om dat beter passend te maken op het dagelijks leveren van 100% materieel voor het vervoerplan.
De CAF-trams vallen in 2021 (deels) nog onder de garantie van de leverancier, waarmee er in 2021 beperkt kosten zijn in verband met correctief onderhoud. De eerste garantieperiode die afloopt is die voor de 33 meter-trams in september 2021. In verband met de extra inzet van CAF-trams in 2021 ten opzichte van 2020, en de meerjarige onderhoudscyclus die op gang komt, is er in de begroting 3 ton extra opgenomen voor de inkoop van de noodzakelijke reserveonderdelen.
De reiniging van het interieur en exterieur van de trams wordt 2e helft 2020 opnieuw aanbesteed, in combinatie met de schoonmaak van de haltes en de werkplaats. De uitkomst van de aanbesteding is nog onbekend en er is daarom nog geen rekening gehouden met financiële effecten. Het nieuwe contract start op 11-01-2021.
Onder predictive maintenance wordt verstaan het meten en analyseren van alle gegevens die van betekenis kunnen zijn voor het bepalen van het uit te voeren onderhoud (afweging preventief versus correctief onderhoud). Dat zijn behalve de fabrieksspecificaties van de assets ook gebruiksdata die afkomstig zijn vanuit de onderhoudshistorie en de in de installatie verwerkte sensoren.
In 2021 zijn er extra kosten gemoeid met de WA- en brandverzekering van de CAF-trams (€125.000) en de indexering en intensivering van een aantal kleinere kostenposten zoals schades, onderhoud aan de boordcomputers en de tramruilingen om het materieel van/naar de werkplaats te rijden voor het uit te voeren onderhoud (€125.000).
Variabele kosten in 2021
Jaarlijks worden er noodzakelijke modificaties aan de trams uitgevoerd om te blijven beschikken over gestandaardiseerd en hoogwaardig trammaterieel. Zo worden de nieuwe trams in 2021 voorzien van apparatuur om de status van de voertuigen te analyseren.
Verder wordt in 2021 geïnvesteerd in specialistische gereedschappen voor het onderhoud aan de trams, de benodigde opleidingen voor het onderhoud aan het VECOM-systeem in de trams, een back-upsysteem voor de wielbandmetingen en beeldschermen waarop de status en beschikbaarheid van trams kan worden afgelezen.
Baten trammaterieel
Bij eventuele schade aan de trams wordt die verhaald. De huuropbrengsten van het trammaterieel bedragen ruim € 9,8 miljoen op jaarbasis. De concessiehouder betaalt deze huur voor het gebruik van het tramsysteem, met als uitgangspunt een dagelijkse levering van 44 trams.