Overige kosten beheer en onderhoud OV-assets | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|---|
Safety | 425.000 | 425.000 | 425.000 | 425.000 |
Systeembeheer en overige beheerkosten | 180.000 | 180.000 | 180.000 | 180.000 |
Totaal vaste kosten | 605.000 | 605.000 | 605.000 | 605.000 |
Realisatie Lane Lights | 72.000 | |||
Veiligheid Leidseveertunnel + Smakkelaarsveld | 400.000 | |||
Verwerking informatie projecten | 480.000 | |||
Studie toekomstige trambeveiliging | 100.000 | |||
Totaal variabele kosten | 1.052.000 | 250.000 | 250.000 | 250.000 |
Totaal vaste + variabele overige kosten | 1.657.000 | 855.000 | 855.000 | 855.000 |
Vaste kosten (wijzigingen en actualiteiten in 2021 ten opzichte van 2020)
Naast de hiervoor beschreven onderhoudskosten van het diverse areaal zijn er ook kosten gemoeid met het algehele beheer van het tramsysteem en de openbaar vervoer assets: Dit betreft met name kosten voor de borging van de veiligheid van het tramsysteem, zoals de toetsing van veiligheid bij werkzaamheden en specifieke veiligheidsonderzoeken, het eisenbeheer en de doorontwikkeling van het tramsysteem. Deze kosten zijn in 2021 ongewijzigd.
Variabele kosten in 2021
Ter verbetering van de verkeersveiligheid wordt een pilot gedaan met zogenaamde Lane Lights. Dat zijn waarschuwingslichten in het wegdek die oplichten bij een naderende tram.
Indien hiertoe aanleiding blijkt uit de Safety Case voor de vervoerkundige koppeling tussen de SUNIJ- en Uithoflijn worden extra veiligheidsmaatregelen gerealiseerd tussen de haltes Jaarbeurszijde en UCC. Specifieke aandacht is er voor het wel/niet toestaan van taxi’s in de Leidseveertunnel, en de verkeersveiligheid onder de te realiseren overkluizing Smakkelaarsveld.
Er zijn kosten gemoeid met de overdracht van assetspecificaties en -informatie vanuit de gerealiseerde projecten.
Tot slot wordt er onderzoek gedaan naar de toekomstige trambeveiliging, om te komen tot een veilige, betrouwbare en meer kosteneffectieve invulling.