Verschillenanalyse Begroting 2021 ten opzichte van Rekening 2019 en Begroting 2020 | |||||
---|---|---|---|---|---|
2019 | 2020 | 2021 | Verschil 2019 | Verschil 2020 | |
1. Ruimtelijke ontwikkeling | 12.854 | 17.700 | 20.457 | 7.603 | 2.757 |
2. Landelijk gebied | 53.135 | 63.525 | 64.095 | 10.960 | 571 |
3. Bodem, water, milieu | 19.356 | 29.371 | 26.095 | 6.739 | -3.276 |
4. Energietransitie | 1.770 | 6.119 | 8.880 | 7.110 | 2.761 |
5. Bereikbaarheid I - Algemeen | 65.516 | 86.832 | 80.994 | 15.478 | -5.838 |
6. Bereikbaarheid II - Openbaar Vervoer | 130.873 | 154.717 | 157.568 | 26.695 | 2.851 |
7. Cultuur en erfgoed | 26.590 | 29.074 | 22.575 | -4.015 | -6.499 |
8. Economie | 15.423 | 21.807 | 14.695 | -728 | -7.112 |
9. Bestuur | 20.066 | 14.876 | 15.182 | -4.884 | 306 |
10. Overzicht overhead | 49.062 | 59.592 | 54.434 | 5.372 | -5.158 |
Totaal Lasten | 394.645 | 483.611 | 464.975 | 70.330 | -18.636 |
1. Ruimtelijke ontwikkeling | 115 | 90 | 709 | 594 | 619 |
2. Landelijk gebied | 2.224 | 1.621 | 1.471 | -753 | -150 |
3. Bodem, water, milieu | 6.868 | 6.030 | 1.488 | -5.380 | -4.542 |
4. Energietransitie | 26 | 0 | 0 | -26 | 0 |
5. Bereikbaarheid I - Algemeen | 9.268 | 5.900 | 1.654 | -7.614 | -4.246 |
6. Bereikbaarheid II - Openbaar Vervoer | 126.399 | 29.101 | 22.871 | -103.528 | -6.230 |
7. Cultuur en erfgoed | 2.943 | 2.543 | 0 | -2.943 | -2.543 |
8. Economie | 1.610 | 1.661 | 4.729 | 3.119 | 3.068 |
9. Bestuur | 3.261 | 365 | 322 | -2.939 | -43 |
10. Overzicht overhead | 10.569 | 2.135 | 3.424 | -7.145 | 1.289 |
Totaal Baten | 163.281 | 49.446 | 36.668 | -126.613 | -12.778 |
Saldo van de programma's | 231.363 | 434.166 | 428.307 | 196.944 | -5.859 |
Tabel: Verschillenanalyse Begroting 2021 |
Conform het BBV (artikel 19b) dienen in de toelichting op het 'Overzicht van lasten en baten' de aanmerkelijke verschillen te worden toegelicht. Via onderstaande toelichting wordt aan de verplichting invulling gegeven. Eerst worden de aanmerkelijke verschillen ten opzichte van de Begroting 2020 toegelicht, en vervolgens ten opzichte van de Jaarrekening 2019.
Toelichting verschillen ten opzichte van Begroting 2020 |
---|
De Begroting 2021 kent een lastensaldo dat € 18,6 mln. lager is ten opzichte van de Begroting 2020. Enkele verklaringen hiervoor zijn als volgt:
- Door het adaptief begroten, zoals ook is toegelicht in het inleidende hoofdstuk 1 van deze begroting, is reeds rekening gehouden met een vertragingsfactor bij de besteding van de materiële middelen in het begrotingsjaar 2021;
- In programma 5. Bereikbaarheid I - Algemeen zijn de kosten van beheer en onderhoud (vaar)wegen geactualiseerd op basis van de meerjarenonderhoudsraming;
- In programma 7. Cultuur en erfgoed zijn ten opzichte van 2020 lagere lasten begroot voor het noodfonds corona en lagere lasten voor erfgoedparels;
- In programma 8. Economie zijn in 2020 lasten geraamd die verrekend worden met de daarvoor ingestelde bestemmingsreserve Cofinancieringsfonds, terwijl dat in 2021 niet het geval is;
- Voor 10. Overzicht Overhead geldt dat in 2020 diverse extra, incidentele middelen zijn toegekend voor de ontwikkeling en versterking van de provinciale organisatie terwijl die in 2021 niet meer zijn begroot.
De Begroting 2021 kent een batensaldo dat € 12,7 mln. lager is ten opzichte van de Begroting 2020. De belangrijkste hiervoor zijn als volgt:
- In programma 5. Bereikbaarheid I - Algemeen is een incidentele rijksbijdrage voor het project Locomotiefstraat in 2020 ontvangen welke dus niet meer in 2021 wordt begroot;
- In programma 6. Bereikbaarheid II - Openbaar Vervoer zijn de decentralisatie uitkeringen die via het provinciefonds worden ontvangen niet langer begroot in het beleidsprogramma maar, conform voorschriften in het BBV, bij de Algemene middelen.
Toelichting verschillen ten opzichte van Jaarrekening 2019 |
---|
De Begroting 2021 kent een lastensaldo dat € 70,3 mln. hoger is dan de realisatie in de Jaarrekening 2019. Enkele verklaringen hiervoor zijn als volgt:
- In algemene zin geldt dat diverse intensiveringen en nieuwe beleidsvoornemens meerjarig zijn verwerkt vanuit de Begroting 2020 en de Kaderbrief 2021-2024, die in 2019 nog niet begroot waren. Het in de Begroting 2020 gepresenteerde overzicht laat zien dat er toen ruim € 60 mln. aan hogere lasten is geraamd;
- Meer financieel-technisch van aard zijn de hogere lasten in de programma's van Bereikbaarheid waar hogere kapitaallasten zijn geraamd dan in 2019, doordat diverse investeringsprojecten zijn geactiveerd. Daarnaast kent de besteding van onderhoudslasten een fluctuerend verloop door de jaren heen, wat leidt tot aanmerkelijke verschillen.
De Begroting 2021 kent een batensaldo dat € 126,6 mln. lager is dan de realisatie in de Jaarrekening 2019. De belangrijkste verklaring voor deze afname is dat, in navolging van voorschriften van het BBV, de decentralisatie uitkeringen niet langer in de beleidsprogramma's van Bereikbaarheid en Cultuur en erfgoed worden gepresenteerd maar bij de Algemene middelen.