Kosten Telematica | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|---|
DRIS | 432.500 | 432.500 | 432.500 | 432.500 |
Camera's | 86.000 | 86.000 | 86.000 | 86.000 |
ICT haltes en trams | 112.500 | 112.500 | 112.500 | 112.500 |
Datanetwerk | 195.000 | 195.000 | 195.000 | 195.000 |
Telecom | 55.000 | 55.000 | 55.000 | 55.000 |
Overige vaste kosten | 183.000 | 138.000 | 138.000 | 138.000 |
Totaal vaste kosten | 1.064.000 | 1.019.000 | 1.019.000 | 1.019.000 |
Vervanging websites KWT | 175.000 | |||
Vervanging camera's Jaarbeurszijde | 110.000 | |||
Investering in diverse applicaties | 355.000 | |||
Totaal variabele kosten | 640.000 | 250.000 | 250.000 | 250.000 |
Totaal vaste + variabele kosten Telematica | 1.704.000 | 1.269.000 | 1.269.000 | 1.269.000 |
Vaste kosten (wijzigingen en actualiteiten in 2021 ten opzichte van 2020)
De Provincie heeft veel telematicavoorzieningen in beheer en onderhoud, zoals het DRIS (Dynamisch Reis Informatie Systeem) met 600 displays, kaart verkoop automaten, camera’s op de perrons en in de voertuigen, het Operationeel Controle Centrum (OCC), glasvezelverbindingen en SIM-kaarten, bedienbare poorten, netwerken met switches, kasten, beveiliging, technische ruimtes en verbindingen, servers, en diverse applicaties. De jaarlijkse kosten voor het vaste beheer en onderhoud van al deze voorzieningen nemen in 2021 af met ruim €275.000. Dat is het gevolg van diverse ontwikkelingen, waaronder de aanbesteding van het onderhoud van de DRIS-displays, de gebruikmaking van eigen glasvezelverbindingen, en verminderde kosten voor het onderhoud van kaartautomaten op de perrons.
Variabele kosten in 2021
De websites, en de onderliggende administratie, voor de vergunningverlening en werkcoördinatie (KWT = regeling Kader Werkzaamheden Tramweg) zijn technisch verouderd en dienen te worden vervangen.
Op het busstation Jaarbeurszijde wordt de cameratechniek vernieuwd.
Tot slot wordt geïnvesteerd in diverse applicaties, waaronder de upgrade en vervanging van sensortechniek in kasten en assets, zogenaamde SYS-XN modules, op de SUNIJ-lijn, automatisering van het sleutelbeheerproces, de doorontwikkeling van het monitoring systeem trambeschikbaarheid, de koppeling tussen tramdata en sturingsinformatie, en de doorontwikkeling van het onderhoudsmanagement systeem SAP.