Kosten Infrastructuur | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|---|
Vast onderhoud SUNIJ | 1.600.000 | 1.600.000 | 1.600.000 | 1.600.000 |
Vast onderhoud UHL | 1.210.000 | 1.210.000 | 1.210.000 | 1.210.000 |
Exogene storingen SUNIJ | 600.000 | 600.000 | 600.000 | 600.000 |
Exogene storingen UHL | 400.000 | 400.000 | 400.000 | 400.000 |
Kunstwerken UHL | 50.000 | 50.000 | 50.000 | 50.000 |
Correctief onderhoud | 650.000 | 650.000 | 650.000 | 650.000 |
Inspecties, inmeten en adviesdiensten | 515.000 | 515.000 | 515.000 | 515.000 |
Service- en raamcontracten | 432.000 | 432.000 | 432.000 | 432.000 |
Energie | 2.200.000 | 2.200.000 | 2.200.000 | 2.200.000 |
Schakelcentrum bovenleiding en installatieverantwoordelijke | 202.000 | 202.000 | 202.000 | 202.000 |
Overige vaste kosten | 215.000 | 215.000 | 215.000 | 215.000 |
Totaal vaste kosten | 8.074.000 | 8.074.000 | 8.074.000 | 8.074.000 |
Verlichting VK-sporen | 150.000 | |||
Opstartkosten BT servicecontract | 300.000 | |||
Vernieuwing Overweg St. Antonius (ambulancetoegang) | 350.000 | |||
Totaal variabele kosten | 800.000 | 400.000 | 400.000 | 400.000 |
Totaal vaste + variabele kosten Infrastructuur | 8.874.000 | 8.474.000 | 8.474.000 | 8.474.000 |
Baten Infrastructuur | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
Activiteiten voor andere beheerders | 112.000 | 112.000 | 112.000 | 112.000 |
Totaal baten Infrastructuur | 112.000 | 112.000 | 112.000 | 112.000 |
Vaste kosten (wijzigingen en actualiteiten in 2021 ten opzichte van 2020)
Als Proces Contract Aannemer voert Strukton het vaste (preventieve) onderhoud aan de infrastructuur uit, alsmede het correctief onderhoud en storingsherstel. Het contract met Strukton loopt eind 2021 af en wordt volgend jaar opnieuw Europees aanbesteed. In 2021 is er sprake van een beperkte toename van de kosten met ruim €100.000.
Voor het dagelijks onderhoud en het beheer van de kunstwerken op de Uithoflijn is €50.000 begroot. Er is nog geen groot onderhoud aan de kunstwerken aan de orde in 2021.
De provincie maakt gebruik van externe adviesdiensten voor o.a. het uitvoeren van inspecties naar de technische staat van de infrastructuur en het toezicht op de veilige berijdbaarheid van de infrastructuur. Met diverse partijen zijn servicecontracten afgesloten voor het onderhoud van specifieke onderdelen van de infrastructuur, en er zijn raamcontracten afgesloten met een aantal leveranciers van infrastructurele benodigdheden, zoals wissel- en overweg onderdelen. Dit zijn vaste, meerjarige contracten. Het servicecontract voor de assentellers van Bombardier zorgt in 2021 voor €175.000 aan meerkosten.
De kosten van het energieverbruik komen in 2021 €700.000 hoger uit ten opzichte van 2020. Deels komt dit door het intensievere tramverkeer (hogere frequentie tram 22 en geen langdurige buitendienststellingen), en voor een deel door de inkoop van schone energie uit duurzame bronnen via het collectieve contract van de provincie Utrecht.
Tot slot zijn er diverse andere vaste kostenposten die in 2021 toenemen met in totaal €175.000. Dit betreft o.a. de inkoop van reservematerialen voor de overwegen, de uitvoering van ijzelritten bij vorst, het schakelen van de bovenleiding en de adviesdiensten.
Variabele kosten in 2021
Om veilige werkomstandigheden te creëren wordt verlichting gerealiseerd bij de opstelsporen (de zogenaamde VK-sporen) op het remiseterrein in Nieuwegein.
Het servicecontract voor de assentellers brengt in 2021 3 ton aan eenmalige kosten met zich mee.
Tot slot wordt de overweg bij het St. Antoniusziekenhuis in Nieuwegein (ambulancetoegang) gereconstrueerd.
Baten infrastructuur
De provincie voert jaarlijks voor ruim een ton aan werkzaamheden uit voor andere beheerders (gemeenten of terreinbeheerders). Dit betreft werkzaamheden in de nabijheid van de trambaan, zoals groenonderhoud.