Bijlagen

Meerjarig Onderhoudsplan (MOP) Mobiliteit

De provincie Utrecht heeft diverse assets voor het regionale openbaar vervoer in eigendom, beheer en onderhoud. De belangrijkste assets hebben betrekking op het tramsysteem. Binnen het  tramsysteem zijn de volgende arealen (type assets) te onderscheiden:

  • (Rail)infrastructuur: de trambaan en opstelterreinen met onderbouw en voorzieningen zoals wissels, bovenleiding, tractiestations, veiligheidssystemen, kunstwerken en overwegen. Het tramsysteem bestaat uit de Sneltram Utrecht Nieuwegein – IJsselstein (SUNIJ-lijn) en de Uithoflijn (tram 22). Beide lijnen worden in 2021 aan elkaar gekoppeld zodat een doorgaande tramverbinding ontstaat via het Centraal Station.
  • Rijdend materieel: de tramvloot bestaat uit twee typen CAF-lage vloertrams met een lengte van 33-meter respectievelijk 41-meter. Op dit moment zijn er 27 33-meter CAF-trams en 22 41-meter CAF trams. In 2021 worden er nog 6 trams met een lengte van 41 meter geleverd; 4 in het eerste kwartaal en 2 in het laatste kwartaal. De laatste 2 maken onderdeel uit van de 5 extra trams die in 2020 besteld zijn voor de vlootoptimalisatie, en waarvan de laatste 3 trams geleverd worden in 2022. De vlootoptimalisatie maakt de tramvloot robuust en toekomstbestendig.
  • Haltevoorzieningen: alle haltes met bijbehorende voorzieningen langs de tramlijn.
  • Gebouwen: de nieuwe tramremise (terrein, werkplaats en Operationeel Controle Centrum) in Nieuwegein en personeelsvoorzieningen bij de eindpunten in Nieuwegein, IJsselstein en de nog te realiseren voorziening bij het eindpunt P+R Science Park.
  • Telematica: omvat alle IT-voorzieningen voor het tramsysteem, zoals de glasvezelverbindingen met de wissels en de onderstations, camerasystemen en verkoopautomaten op de haltes, en de apparatuur van het operationeel controle centrum.

Naast de assets voor het tramsysteem heeft de provincie ook andere OV-assets in eigendom en beheer. Dit betreft alle DRIS-voorzieningen (Dynamisch Reis Informatie Systeem) binnen de provincie, de personeelsvoorziening op het busstation Breukelen, de nieuwe busstalling Westraven, en de extra busstalling voor elektrische bussen op het remiseterrein in Nieuwegein. Tevens wordt de gecombineerde tram-/busbaan bij het Centraal Station en door Utrecht Science Park onderhouden, inclusief de aanwezige bushaltes.

In het Beheerplan Wet lokaal spoor 2021 is het beheer en onderhoud van de OV-assets in 2021 gespecificeerd. De (externe) kosten van het beheer en onderhoud komen terug in dit MOP.

Deze pagina is gebouwd op 11/23/2020 15:13:47 met de export van 11/23/2020 15:04:57