1.1.3 | Met gemeenten wordt pro-actiever samengewerkt aan lokale opgaven vanuit wederzijdse belangen |
---|---|
Toelichting op meerjarendoel | |
De gemeente is de belangrijkste overheid bij het sturen van lokale ruimtelijke ontwikkelingen. Zij krijgt onder de Omgevingswet - met gemeentelijke Omgevingsvisies en Omgevingsplannen - een nog sterkere positie. Bij de keuzes die gemeenten maken, kunnen ook aspecten meespelen die wij als provinciaal belang hebben aangeduid. Daarnaast kunnen verschillende lokale ontwikkelingen, in aanpalende gemeenten, elkaar beïnvloeden. Het is dan mede aan de provincie om ervoor te zorgen dat dit tot onderlinge versterking leidt. Bij tegenstrijdige belangen kan de provincie helpen knopen door te hakken. Wij willen de samenwerking met gemeenten zo inrichten dat we vroegtijdig zicht hebben op alle belangen en doelen. Als we optimaal samenwerken, komen we tot resultaten die recht doen aan de belangen van zowel gemeenten als provincie en regio. Wij leveren tijdig onze inbreng bij gemeentelijke visies en plannen en verbinden dat aan wat de gemeenten van ons vragen. Om ook recht te doen aan onze doelen op het gebied van integrale gebiedsontwikkeling zoeken we naar de kansen voor synergie tussen projecten en tussen gemeenten. De belangrijkste afspraken over samenwerking nemen we op in de Omgevingsagenda Gemeenten, de opvolger van de Ruimtelijke Agenda Gemeenten. Van Ruimtelijke Agenda Gemeenten naar Omgevingsagenda Gemeenten Werken als één overheid: dat is het uitgangspunt in de aanstaande Omgevingswet. Effectief samenwerken is geboden, nog meer dan nu al het geval is. Een adequate basis hiervoor vormt de Ruimtelijke Agenda Gemeenten, waarmee we al jaren goede ervaringen hebben. Om tot de juiste agenda-onderwerpen te komen, zijn wij voortdurend en proactief met gemeenten in overleg, waarbij we wederzijdse belangen onderling in verkenningen en initiatieffasen van planvorming met elkaar afstemmen. We richten ons hierbij vooral op de belangrijkste beleidsonderwerpen, zoals grotere (gebieds)ontwikkelopgaven, (binnen)stedelijke ontwikkeling en transitiedoelen. Deze vorm van samenwerking draagt er ook toe bij dat gemeenten onze belangen in hun beleidsvorming en -uitvoering meenemen. Om nog beter gebiedsgericht en samenhangend te kunnen werken aan maatschappelijke opgaven, hebben we met een beperkt aantal gemeenten gewerkt aan een gemeenschappelijke Omgevingsagenda. Het instrument van de Ruimtelijke Agenda is inhoudelijk verbreed en ook de waterschappen worden bij de werkwijze en agendavorming betrokken. Om de uitvoering van gedeelde doelen en belangen samenhangend, vroegtijdig en soepel op de rit te zetten, gaan wij met gemeenten al in een vroeg planstadium in gesprek. We brengen gemeentelijke en provinciale kaders en kansen voor het realiseren van beleidsdoelen bij elkaar. We trekken samen op om plannen naar uitvoering te brengen. Op deze manier werken wij met de Omgevingsagenda Gemeenten met gemeenten aan de gebiedsgerichte uitwerking van ons beleid in gemeentelijke plannen. De vervolgstap is het uitrollen van deze werkwijze en zo met alle gemeenten tot een gezamenlijke Omgevingsagenda Gemeente te komen. Ook de waterschappen worden hier qua werkwijze en agendavorming bij betrokken. Waar nodig en mogelijk leggen we een link tussen provinciale en regionale programma’s. Nieuwe woningbouwlocaties en initiatieven voor duurzame energiewinning bijvoorbeeld, zullen we vroegtijdig verkennen in het licht van regionale programmering en de regionale energiestrategie. Beoogd resultaat 2021
|