Beleidsdoel | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|---|
Personeelslasten | 5.860 | 4.865 | 4.865 | 4.687 |
Kapitaallasten | 19.510 | 24.937 | 25.960 | 25.674 |
Materiële lasten | 132.198 | 132.893 | 123.769 | 112.126 |
Totaal Lasten | 157.568 | 162.695 | 154.594 | 142.487 |
Baten | -22.871 | -22.871 | -22.871 | -12.487 |
Totaal Baten | -22.871 | -22.871 | -22.871 | -12.487 |
Saldo beleidsdoel excl. reserves | 134.697 | 139.824 | 131.723 | 130.000 |
De lasten en baten van dit beleidsdoel bestaan uit de volgende onderdelen:
Beleidsdoel | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|---|
Lasten Mobiliteitsprogramma 2020-2023 | ||||
Kapitaallasten investeringen Openbaar Vervoer | 19.510 | 24.937 | 25.960 | 25.674 |
Investeringsruimte Openbaar Vervoer | 0 | 0 | 0 | 509 |
Beheer en Onderhouden Openbaar Vervoer | 21.266 | 17.914 | 17.914 | 17.914 |
Exploitatie Concessies (budget 2022 – 2024 nog excl. 5HL) | 86.855 | 86.965 | 82.825 | 84.964 |
Exploitatie Regiotaxi | 15.865 | 15.653 | 15.547 | 3.000 |
Bijdragen Openbaar Vervoer | 5.100 | 9.300 | 4.273 | 2.500 |
Totaal lasten Mobiliteitsprogramma 2020-2023 | 148.596 | 154.769 | 146.519 | 134.561 |
Overige lasten | ||||
Stelpost 2% Bereikbaarheid | -611 | - 627 | - 528 | - 499 |
Stelpost prijscompensatie | 2.312 | 2.312 | 2.312 | 2.312 |
Kosten beleids/taak uitvoering OV | 1.411 | 1.376 | 1.426 | 1.426 |
Apparaatskosten | 5.860 | 4.865 | 4.865 | 4.687 |
Totaal overige lasten | 8.972 | 7.926 | 8.075 | 7.926 |
Totaal lasten beleidsdoel | 157.568 | 162.695 | 154.594 | 142.487 |
Baten beleidsdoel | ||||
Bijdrage kosten Regiotaxi gemeenten | 10.384 | 10.384 | 10.384 | 0 |
Doorbelasting apparaatskosten | 428 | 428 | 428 | 428 |
Huuropbrengsten tram en bedrijfsgebouwen | 11.484 | 11.484 | 11.484 | 11.484 |
Overige baten | 575 | 575 | 575 | 575 |
Totaal baten | 22.871 | 22.871 | 22.871 | 12.487 |
Saldo beleidsdoel ex reserves | 134.697 | 139.824 | 131.723 | 130.000 |
Toelichting:
Lasten Mobiliteitsprogramma 2020-2023
De opgenomen lasten zijn conform het vastgestelde Mobiliteitsprogramma 2019-2023. De fluctuaties in de exploitaties van Concessies en Regiotaxi passen binnen de opgenomen gemiddelde bedragen. In de exploitatie Concessie is in 2021 en 2022 een bedrag opgenomen voor proef gratis OV buiten de spits voor ouderen. Indien succesvol zal worden voorgesteld om jaarlijks hiervoor 1 mln. beschikbaar te stellen.
In Exploitatie concessie zijn ook de bedragen opgenomen voor meer investeren in regionaal busvervoer (2021: € 2 mln., 2022: € 3 mln. en 2023 € 3 mln.). Bij het opstellen van de begroting was er nog geen definitief akkoord met provincie Zuid Holland en is alleen het budget voor 2021 toegevoegd aan de programma's.
Onder de post Bijdragen Openbaar vervoer zijn de bedragen opgenomen voor doorstroming in het kader van meer investeren in regionaal busvervoer (2021: € 2,6 mln., 2022: € 6,8 mln. en 2023: € 1,8 mln.)
Overige lasten
Bij de begroting 2021 is afgesproken om een stelpost van 2% in te boeken. Deze zal gedurende het jaar worden ingevuld binnen geheel van bereikbaarheid.
De stelpost Prijscompensatie is beschikbaar voor de dekking van de prijsstijging 2021 van de concessies. De concessies zijn in de begroting berekend op het prijspeil 2020.
Voor beleids/taak uitvoering OV zijn lasten geraamd, betreffende o.a. bijdragen voor dataverwerking reizigersinformatie, advieskosten OV en verwachte inhuurkosten binnen OV.
De apparaatskosten maken deel uit het geraamde bedrag voor apparaatskosten in het Mobiliteitsprogramma. Het jaar 2021 is het laatste jaar van de tijdelijke formatie voor OV uit de Kadernota 2019.
Baten beleidsdoel
De bijdrage van gemeenten in de kosten Regiotaxi en verhuur tram zijn verwerkt in het Mobiliteitsprogramma. De baten hangen samen met de kostenontwikkeling. Vanaf 2024 loopt de regiotaxi (niet zijnde het OV) niet meer via de provincie.
De overige baten betreft de inzet van vooruitontvangen gelden voor verbetering luchtkwaliteit.