Reeds in 2020 heeft u als Staten de organisatie in de gelegenheid gesteld om de bedrijfsvoering formatief te versterken als ook financieel ruimte geboden om hoognodige verbeteringen door te voeren. De condities om als Bedrijfsvoering haar verantwoordelijkheid te pakken en daarmee mede het verschil te maken voor de provincie zijn daarmee geschapen. In 2021 worden verdere stappen gezet in het normaliseren van de zogenaamde doorgeschoten zelfredzaamheid, ofwel een beter samenspel en evenwicht tussen de primaire afdelingen en de ondersteunende bedrijfsvoering. Met als insteek waar nodig en mogelijk de kwaliteit van de uitvoering van bedrijfsvoeringstaken te vergroten, de kwetsbaarheid te verminderen en de kosten te verlagen. Kortweg er wordt ingezet op het leveren van excellente dienstverlening vanuit bedrijfsvoering aan de gehele organisatie. Bouwstenen van excellente dienstverlening zijn: • koers door het stellen van een visie op bedrijfsvoering en excellente dienstverlening; • kaders waarop het handelen richting de interne klant (medewerkers en teams) kan worden geijkt en gebaseerd; • keuzes door het stellen prioriteiten; • zorgen dat onze medewerkers waarmaken wat we de organisatie beloven door onder meer trainingen en opleidingen; • goed ingerichte systemen die ondersteunen; • klantgerichte werkprocessen; • continu leren en verbeteren door middel van het monitoren van de klantbeleving en de objectieve prestaties van de bedrijfsvoering in termen van onder meer doorlooptijden en in één keer goed. De dienstverlening vanuit bedrijfsvoering heeft betrekking op alle interne producten en diensten op het terrein van financiën, inkoop, juridische zaken, personeel & organisatie, informatie & automatisering, facilitair en subsidies. De verbeterslagen zijn onderdeel van een bedrijfsvoeringsbreed verbeterprogramma, waarover de commissie met ingang van 2021 per kwartaal wordt geïnformeerd over de voortgang. |