Hoofdstuk 3: Paragrafen

3.3 Onderhoud kapitaalgoederen

Het openbaar vervoer is van groot belang voor de bereikbaarheid van onze provincie. De belangrijkste assets die de provincie in eigendom heeft zijn de trambaan met bijbehorende haltes en opstelterreinen, 53 lage vloertrams met een lengte van 33 of 41 meter, de tramremise, de busstallingen bij Westraven en op het remiseterrein in Nieuwegein, de voorzieningen voor het Dynamisch Reisinformatie Systeem (DRIS), telematicavoorzieningen en het Operationeel Controle Centrum (OCC) waar het tram- en busverkeer wordt aangestuurd. De openbaar vervoer assets vormen de basis van kwalitatief hoogwaardig vervoer voor de reiziger. Oftewel veilig, frequent, snel, betrouwbaar, toegankelijk en comfortabel. De tram biedt een hoge vervoercapaciteit op de belangrijke verbindingen naar Utrecht Science Park, Nieuwegein en IJsselstein. Het openbaar vervoer wordt duurzaam ingericht en onderhouden, en zo goed mogelijk ingepast in de omgeving.

Het beheer en onderhoud van de openbaar vervoerassets is risico-gestuurd. Dat wil zeggen dat onderhoudsmaatregelen worden bepaald op basis van het zorgvuldig afwegen van prestaties, risico’s en kosten. De onderhoudsstaat van de assets wordt bepaald op basis van inspecties uitgevoerd door eigen personeel en externe deskundigen. De belangrijkste prestatie-indicatoren zijn de veiligheid, beschikbaarheid en betrouwbaarheid van de assets. De risico’s zijn verstoringen die deze prestaties bedreigen. Op basis van een risicoanalyse wordt een beheerstrategie bepaald en worden onderhoudsmaatregelen geprogrammeerd om de prestaties te borgen en de risico’s te beheersen. Naast planmatig onderhoud vindt correctief onderhoud plaats en als zich onverhoopt storingen voordoen worden die verholpen.

Deze pagina is gebouwd op 11/23/2020 15:13:47 met de export van 11/23/2020 15:04:57