In de Nota kapitaalgoederen Mobiliteit 2018 is een jaarlijkse budgetbehoefte van €17,3 miljoen begroot voor het beheer en onderhoud van de openbaar vervoerassets.
Categorie | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 |
---|---|---|---|---|
Openbaar Vervoer | 17.300 | 17.300 | 17.300 | 17.300 |
Totaal lasten | 17.300 | 17.300 | 17.300 | 17.300 |
De werkelijke kosten voor het beheer en onderhoud fluctueren jaarlijks. De verschillen worden toegevoegd aan- of onttrokken uit een bestemmingsreserve. De jaarlijkse onderhoudskosten worden inzichtelijk gemaakt in het Meerjarenonderhoudsplan (MOP). Het MOP is de begroting voor het onderhoud van de provinciale infrastructuur - wegen, vaarwegen en het openbaar vervoer assets. In het MOP 2020 zijn onderstaande onderhoudskosten begroot:
MOP 2021 x € 1.000 | Vast | Variabel | Totaal |
---|---|---|---|
Infrastructuur | 8.074 | 800 | 8.874 |
Trammaterieel | 6.470 | 460 | 6.940 |
Gebouwen | 980 | 400 | 1.380 |
Tramhaltes | 721 | 0 | 721 |
Telematica | 1.064 | 640 | 1.704 |
Algemene beheerkosten | 605 | 1.052 | 1.657 |
Totaal | 17.914 | 3.352 | 21.276 |
Te verrekenen inkomsten | 614 | ||
Kadernota Kapitaalgoederen | 17.300 | ||
Onttrekking reserve | 3.352 |
Op de openbaar vervoer assets zijn er ook baten, met name uit de verhuur van de trams aan de concessiehouder (9,8 miljoen), en huur- en servicekosten van de gebouwen (0,5 miljoen). Deze posten staan elders op de begroting, omdat ze gerelateerd zijn aan de concessie U-OV en de daarin te verlenen exploitatiebijdrage. Hogere opbrengsten waaronder twee specifieke inkomstenposten, namelijk de beheerwerkzaamheden die de provincie in de nabijheid van de trambaan uitvoert voor andere partijen en de schade-uitkeringen, worden hier verrekend.
De beheer- en onderhoudskosten zijn in 2021 aanzienlijk hoger dan de meerjarenbegroting. Dat geldt zelfs voor de vaste kosten, die elk jaar terugkeren. De oorzaak daarvan ligt in de vernieuwing en uitbreiding van het tramsysteem met de Uithoflijn inclusief de aanwezige kunstwerken, een stijgend prijsniveau, en strategische areaaluitbreiding ten behoeve van het openbaar vervoer zoals de busstallingen en noodzakelijke personeelsvoorzieningen. Daarnaast is jaarlijks budget nodig voor variabele kosten. Nu zijn dat met name maatregelen om de aanpassingen van het tramsysteem te optimaliseren, en het beheer en onderhoud op orde te brengen. In de toekomst betreft dit de kosten voor groot onderhoud aan de assets. Om de toekomstige budgetbehoefte te bepalen wordt de Nota Kapitaalgoederen Mobiliteit 2018 in 2021 herzien voorafgaand aan de programmabegroting 2022. De basis hiervoor wordt gevormd door de meerjarige planning van beheer en onderhoud.