Hoofdstuk 3: Paragrafen

3.3 Onderhoud kapitaalgoederen

Wat willen we bereiken?
De provinciale vaarwegen, 18 km Eem, 17 km Merwedekanaal en 4,5 km Oude Rijn, voldoen aan de normen voor vaardiepten, mede gebaseerd op de klassenindeling van de Conferentie van Europese Ministers van Transport (CEMT), de richtlijnen van de Beleidsvisie Recreatietoervaart Nederland (BRTN) en de Commissie Vaarwegbeheerders (CVB) Richtlijnen Vaarwegen 2005. Het kwaliteitsniveau voor de Eem is uitgewerkt in de Eemvisie. Het voorziet in recreatief vaarweggebruik en de mogelijkheid om beroepsvaart tot 1.000 ton (CEMT-klasse III) naar Amersfoort mogelijk te maken en te houden. Het nautisch beheer, het vaarwegbeheer en het onderhoud van het Merwedekanaal is integraal overgedragen aan de provincie Zuid-Holland (zie ook 3.2 Wat willen we bereiken)

Wat gaan we daarvoor doen?
Voor het bepalen van de onderhoudsmaatregelen aan de Eem wordt geschouwd en gericht geïnspecteerd. Zo wordt de bevaarbaarheid van de Eem voor vrachtschepen tot 1.000 ton jaarlijks gecontroleerd. Voor het Merwedekanaal geldt dat de bevaarbaarheid van schepen tot 1750 ton wordt gecontroleerd.  Met de gemeente Amersfoort en het waterschap Vallei en Veluwe zijn afspraken gemaakt over taken en de verdeling van kosten De  raming voor deze taken kent een planning tot en met 2020.Calamiteiten en onvoorziene omstandigheden zijn niet in deze raming verwerkt. Nieuwe afspraken met betrekking tot een nieuwe meerjarenraming tussen de gemeente Amersfoort en het waterschap Vallei en Veluwe zullen in 2020 worden gemaakt

De gemeenten Vianen, Leerdam en Zederik zijn per 1 januari 2019 samengevoegd tot de gemeente Vijfheerenlanden. Deze gemeente maakt deel uit van Provincie Utrecht. Met deze aanpassing komt ongeveer 2/3 deel van het Merwedekanaal onder beheer van Provincie Utrecht. Er vindt nog politieke besluitvorming plaats op welke manier het onderhoud met de financiële consequenties in de toekomst plaats gaat vinden.

Door dezelfde herindeling als bij het Merwedekanaal komt ook een gedeelte van de rivier de Linge op Utrechts grondgebied. De provincie Zuid-Holland betaald tot en met het jaar 2020 een bijdrage aan het waterschap Rivierenland. Met ingang van 2021 zal de provincie Utrecht dit overnemen. Daar moet nog een bestuurlijke overeenkomst, inclusief een financiële paragraaf worden gesloten. 


Wat gaat dat kosten?
In de vastgestelde Nota kapitaalgoederen 2018 is het langjarig gemiddelde aan budgetbehoefte voor het vaste en variabele deel van het wegenonderhoud berekend. De werkelijke kosten en baten die worden geraamd voor de periode 2021-2024 zijn weergegeven in de onderstaande tabel.

Doorkijk vaarwegen 2021-2024 

Jaar 

2021 

2022 

2023 

2024 

Vast onderhoud kosten 

€ 730.000 

€ 730.000 

€ 730.000 

€ 730.000 

Vast onderhoud baten 

-€ 80.200 

-€ 80.200 

-€ 80.200 

-€ 80.200 

Variabel onderhoud kosten 

€ 765.600 

€ 765.600 

€ 1.786.400 

€ 765.600 

Variabel onderhoud baten 

€ -332.000 

€ -332.000 

€ -332.000 

€ -332.000 

 

Deze pagina is gebouwd op 11/23/2020 15:13:47 met de export van 11/23/2020 15:04:57