Hoofdstuk 3: Paragrafen

3.2 Weerstandsvermogen en risicobeheersing

De kengetallen geven in combinatie met elkaar inzicht in de financiële weerbaarheid en flexibiliteit van de
begroting. Provinciale Staten worden in staat gesteld om gemakkelijker inzicht te verkrijgen in de financiële positie en over de baten en de lasten van de provincie. De verplichte kengetallen vormen een verbinding tussen de verschillende aspecten die Provinciale Staten in hun beoordeling van de financiële positie moeten betrekken om daar een verantwoord oordeel over te kunnen geven.  De verplichte kengetallen zijn uitgebreid met de vrijwillig toegevoegde kengetallen Belastingcapaciteit opcenten MRB t.o.v. wettelijk maximum en Ratio Weerstandsvermogen.

De weerbaarheid van de begroting geeft de mogelijkheden aan om op korte termijn financiële risico's te kunnen incasseren zonder direct in de begroting en daarmee in de beleidsambities te hoeven ingrijpen.

De flexibiliteit van de begroting geeft de wendbaarheid van de begroting aan, waarmee eventuele extra onverwachte uitgavenstijging of inkomstendaling gedekt kunnen worden.

De kengetallen zijn:

  1. Structurele exploitatieruimte;
  2. Solvabiliteitsratio;

3a.  Belastingcapaciteit opcenten MRB t.o.v. gemiddelde tarief opcenten MRB van provincies;

3b.  Belastingcapaciteit opcenten MRB t.o.v. wettelijk maximum tarief opcenten MRB;
4.    Grondexploitatie;

5a.  Netto schuldquote;
5b.  Netto schuldquote gecorrigeerd voor verstrekte leningen;

  1. Ratio weerstandsvermogen.

 De tabel met signaalwaarden van de kengetallen ziet er als volgt uit:

Criteria kwalificatie kengetal

Gezond

Neutraal

Risicovol

1.

Structurele exploitatieruimte

> 0%

0%

< 0%

2.

Solvabiliteitsratio

> 50%

20% - 50%

< 20%

3a.

Belastingcapaciteit opcenten MRB t.o.v. gemiddelde tarief opcenten MRB van provincies

< 95%

95% - 105%

> 105%

3b.

Belastingcapaciteit opcenten MRB t.o.v. wettelijk maximum tarief opcenten MRB

< 90%

90% - 95%

> 95%

4.

Grondexploitatie

< 20%

20% - 35%

> 35%

5a.

Netto schuldquote

< 90%

90% - 130%

> 130%

5b.

Netto schuldquote gecorrigeerd voor verstrekte leningen

< 90%

90% - 130%

> 130%

6.

Ratio weerstandsvermogen

> 1,4

1 - 1,4

< 1

De tabel met ingevulde kengetallen van de provincie Utrecht is gebaseerd op de geprognosticeerde balansen tot eind 2024 die u treft in de uiteenzetting van de financiële positie in paragraaf 4.1.5.

Financieel kengetal

Jaarrekening
2019

Begroting
2020

Begroting
2021

Raming
2022

Raming
2023

Raming
2024

1. Structurele exploitatieruimte

15%

1%

1%

1%

1%

1%

2. Solvabiliteitsratio

65%

54%

45%

38%

32%

30%

3a. Belastingcapaciteit opcenten MRB t.o.v. gemiddelde tarief opcenten MRB van provincies

89%

89%

90%

92%

93%

95%

3b. Belastingcapaciteit opcenten MRB t.o.v. wettelijk maximum tarief opcenten MRB

64%

64%

65%

66%

67%

68%

4. Grondexploitatie

1%

1%

2%

2%

1%

3%

5a. Netto schuldquote

-17%

63%

87%

103%

117%

127%

5b. Netto schuldquote gecorrigeerd voor verstrekte geldleningen

-17%

63%

87%

103%

117%

126%

6. Ratio weerstandsvermogen

2,0

1,8

1,9

1,9

1,9

1,9

Analyse financiële kengetallen
Analyse van de kengetallen geeft  aan dat de provincie Utrecht voldoende weerbaar en flexibel is om eventuele extra (on)verwachte uitgavenstijging te dekken. De kengetallen Structurele exploitatieruimte en Belastingcapaciteit hebben meerjarig de status gezond.

De ratio weerstandsvermogen is gezond en ligt binnen de streef bandbreedte van 1,4 tot 2,0.
De provincie beschikt over voldoende middelen om de geïnventariseerde risico's financieel af te dekken. Daarboven heeft de provincie nog een ruime en vrije algemene reserve die eind 2024 wordt geprognosticeerd op € 49,7 miljoen. Het kengetal grondexploitatie is ook gezond.

De status-verschuiving van gezond naar neutraal bij de kengetallen solvabiliteit en netto schuldquote zijn een direct gevolg van de investeringen en groot onderhoud die momenteel en binnenkort plaatsvinden.

Veel van deze investeringen zijn al jaren geleden gepland maar dragen op dit moment wel bij aan het anticyclisch investeren van ons als overheid. Meer recent genomen besluiten om te investeren passen in de lijn van dit college om niet onnodig reserves aan te houden, middelen maatschappelijk te laten renderen en te intensiveren op enkele belangrijke transitieopgaven. Deze investeringen en het inzetten van de bestemmingsreserves zorgen ervoor dat een positief saldo bij de schatkist omslaat naar een schuldpositie op de geld- en kapitaalmarkt.

Met de overige kengetallen op gezond en groen, kan de provincie Utrecht het zich echter goed permitteren om te lenen en het eigen vermogen daadwerkelijk in te zetten.

1. Structurele exploitatieruimte
De ratio Structurele exploitatieruimte geeft aan welke structurele ruimte de provincie Utrecht heeft om de eigen lasten te dragen. Een begroting waarvan de structurele baten hoger zijn dan de structurele lasten biedt meer flexibiliteit dan een begroting waarbij structurele baten en lasten in evenwicht zijn. Voor een nadere toelichting op het overzicht van de incidentele baten en lasten en de gehanteerde uitgangspunten verwijzen wij u naar paragraaf 4.4. Meerjarig beeld incidenteel en structureel.

Het kengetal structurele ruimte is gezond. Het kengetal betekent dat de begroting weerbaar en flexibel is voor eventuele extra onverwachte uitgaven.                                           

1. Structurele exploitatieruimte

Jaarrekening 2019

Begroting 2020

Begroting 2021

Raming
2022

Raming
2023

Raming
2024

A

Totaal structurele lasten

216.658

379.089

378.490

389.240

397.177

404.680

B

Totaal structurele baten

277.282

381.246

382.368

390.183

397.535

406.679

C

Totale structurele toevoegingen aan reserves

0

0

0

0

0

0

D

Totaal structurele onttrekkingen aan reserves

0

1.936

646

1.873

2.896

3.119

E

Totale baten

409.409

400.620

404.819

406.780

413.152

411.902

Ratio ((B-A) + (D-C)) / (E) x 100%

15%

1%

1%

1%

1%

1%

2. Solvabiliteitsratio
Dit kengetal geeft inzicht in de mate waarin de provincie in staat is aan haar financiële verplichtingen te voldoen. De mate van weerbaarheid en flexibiliteit geeft in combinatie met de andere kengetallen, zoals structurele exploitatieruimte en belastingcapaciteit, een indicatie over de financiële positie van een provincie. De solvabiliteitsratio geeft aan hoe groot het eigen vermogen is als percentage van het totale vermogen.

De reserves worden komende jaren ingezet voor onder meer investeringen en groot onderhoud en dalen hierdoor. Daarnaast gaat de provincie Utrecht in de komende jaren leningen aantrekken om de investeringen in het openbaar vervoer en wegen te financieringen. Het is belangrijk dat ook de structurele rente- en afschrijvingskosten van de investeringen gedekt worden door de structurele baten.
Het vreemd vermogen bestaat ook uit een substantieel deel Nog te betalen subsidieverplichtingen. Deze balanspost zorgt er ook voor dat de solvabiliteit lager wordt.  

2. Solvabiliteitsratio

Jaarrekening 2019

Begroting 2020

Begroting 2021

Raming
2022

Raming
2023

Raming
2024

A

Eigen vermogen

559.310

468.973

404.098

336.183

285.296

274.485

B

Balanstotaal

862.713

862.593

895.616

892.911

882.214

905.462

Solvabiliteit (A/B) * 100%

65%

54%

45%

38%

32%

30%

3a. Belastingcapaciteit opcenten MRB t.o.v. gemiddelde in provincies
Deze ratio geeft aan hoe de belastingdruk in de provincie zich verhoudt ten opzichte van het gemiddelde tarief van alle provincies. Het is niet bekend hoe het gemiddelde tarief opcenten MRB zich gaat ontwikkelen. Het gemiddelde tarief is daardoor vanaf 2020 ongewijzigd.

Dit kengetal is gezond. Het tarief opcenten MRB van de provincie Utrecht is lager dan het gemiddelde tarief opcenten MRB van de provincies. Zouden ook andere provincies in de komende jaren hun opcenten indexeren of verhogen, dan blijft deze ratio ook in 2024 in de categorie ‘gezond (groen)’ vallen.

3a. Belastingcapaciteit opcenten MRB t.o.v. gemiddelde tarief opcenten MRB van provincies

Jaarrekening 2019

Begroting 2020

Begroting 2021

Raming
2022

Raming
2023

Raming
2024

A

Tarief opcenten MRB provincie Utrecht

72,6

73,9

74,9

76,1

77,3

78,6

B

Gemiddelde tarief opcenten MRB van provincies

81,4

83,0

83,0

83,0

83,0

83,0

(A/B) * 100%

89%

89%

90%

92%

93%

95%

3b. Belastingcapaciteit opcenten MRB t.o.v. wettelijk maximum tarief opcenten MRB
Deze ratio geeft aan hoe de belastingdruk in de provincie zich verhoudt ten opzichte van het wettelijk maximumtarief. Het is niet bekend hoe het landelijk maximumtarief opcenten MRB zich gaat ontwikkelen. Het landelijk maximumtarief opcenten MRB is vanaf 2020 ongewijzigd.
Zolang er maar genoeg onbenutte ruimte is tussen het tarief opcenten van de provincie Utrecht en het wettelijk maximum is er ruimte om de Begroting weerbaar en flexibel te houden.

3b. Belastingcapaciteit opcenten MRB t.o.v. wettelijk maximum tarief opcenten MRB

Jaarrekening 2019

Begroting 2020

Begroting 2021

Raming
2022

Raming
2023

Raming
2024

A

Tarief opcenten MRB provincie Utrecht

72,6

73,9

74,9

76,1

77,3

78,6

B

Tarief landelijk maximum

113,2

115,0

115,0

115,0

115,0

115,0

(A/B) * 100%

64%

64%

65%

66%

67%

68%

 4. Grondexploitatie
Het kengetal grondexploitaties geeft een indicatie van het financiële risico dat de provincie loopt in verband met zijn grondportefeuille. Het kengetal wordt berekend door de boekwaarde van de grondexploitaties af te zetten tegen de totale baten van de provincie (excl. onttrekkingen aan reserves). Voor zover gronden zijn verkocht en opbrengsten zijn gerealiseerd moet tussentijds naar rato van de voortgang van de grondexploitatie winst worden genomen. Het kengetal grondexploitatie is gezond.

4. Kengetal grondexploitatie

Jaarrekening 2019

Begroting 2020

Begroting 2021

Raming
2022

Raming
2023

Raming
2024

A

In exploitatie opgenomen bouwgronden

2.203

2.282

7.029

9.952

5.430

11.384

B

Onderhandenwerk

0

0

0

0

0

0

C

Totale baten (excl. mutat.reserves)

409.409

400.620

404.819

406.780

413.152

411.902

Grondexploitatie (A+B)/C x 100%

1%

1%

2%

2%

1%

3%

5a/b. De netto schuldquote (gecorrigeerd voor verstrekte leningen)
De netto schuldquote weerspiegelt het niveau van de schuldenlast van de provincie Utrecht ten opzichte van de eigen middelen en geeft een indicatie van de druk van de rentelasten en de aflossingen op de exploitatie. Een negatieve uitkomst betekent dat er geen netto-schuld is.

De provincie Utrecht gaat in de komende jaren leningen aantrekken om de investeringsuitgaven in het openbaar vervoer en wegen te financieringen. Het is belangrijk dat ook de structurele rente- en afschrijvingskosten van de investeringen worden gedekt door de structurele baten.

5a. Netto schuldquote

Jaarrekening 2019

Begroting 2020

Begroting 2021

Raming
2022

Raming
2023

Raming
2024

A

Vaste schulden

0

118.460

220.862

261.516

333.016

349.122

B

Netto vlottende schulden

23.280

20.000

23.000

23.000

23.000

23.000

C

Overlopende passiva

262.221

239.237

232.785

258.009

227.124

245.331

D

Financiële vaste activa, genoemd in artikel 36, onderdelen d, e, f en g, van het BBV

25.000

25.000

25.000

25.000

0

0

E

Uitzettingen < 1jaar

278.132

50.000

50.000

50.000

50.000

50.000

F

Liquide middelen

576

0

0

0

0

0

G

Overlopende activa

47.693

45.000

45.000

45.000

45.000

45.000

H

Totale baten (excl mutaties reserves)

409.409

400.620

404.819

406.780

413.152

411.902

Netto schuldquote (A+B+C-D-E-F-G)/H x 100%

-16%

64%

88%

104%

118%

127%

5b. Netto schuldquote gecorrigeerd voor verstrekte geldleningen

Jaarrekening 2019

Begroting 2020

Begroting 2021

Raming
2022

Raming
2023

Raming
2024

A

Vaste schulden

0

118.460

220.862

261.516

333.016

349.122

B

Netto vlottende schuld

23.280

20.000

23.000

23.000

23.000

23.000

C

Overlopende passiva

262.221

239.237

232.785

258.009

227.124

245.331

D

Financiële vaste activa, bedoeld in artikel 36, onderdelen b, c, d, e, f en g, van het BBV

29.589

29.139

28.689

28.239

2.789

2.339

E

Uitzettingen < 1jaar

278.132

50.000

50.000

50.000

50.000

50.000

F

Liquide middelen

576

0

0

0

0

0

G

Overlopende activa

47.693

45.000

45.000

45.000

45.000

45.000

H

Totale baten (excl mutaties reserves)

409.409

400.620

404.819

406.780

413.152

411.902

Netto schuldquote (A+B+C-D-E-F-G)/H x 100%

-17%

63%

87%

103%

117%

126%

6. Ratio weerstandsvermogen
De ratio weerstandsvermogen in relatie met de reserve Weerstandsvermogen geeft aan dat de provincie het benodigd weerstandsvermogen kan dekken.
Het kengetal weerstandsvermogen is uitstekend gezond. De provincie beschikt over voldoende middelen om de geïnventariseerde risico's financieel af te dekken.

6. Kengetal ratio weerstandsvermogen

Jaarrekening 2019

Begroting 2020

Begroting 2021

Raming
2022

Raming
2023

Raming
2024

A

Reserve Weerstandsvermogen

30.956

46.638

47.888

47.888

47.888

47.888

B

Benodigde weerstandsvermogen

15.400

25.300

25.300

25.300

25.300

25.300

Ratio weerstandsvermogen (A/B) x 100%

2,0

1,8

1,9

1,9

1,9

1,9

Deze pagina is gebouwd op 11/23/2020 15:13:47 met de export van 11/23/2020 15:04:57