Voor onze wegen is de trajectaanpak leidend. Deze aanpak houdt in dat we werkzaamheden aan provinciale wegen zoveel mogelijk integraal per traject uitvoeren. Het uitgangspunt is daarbij: ‘De hinder voor de weggebruiker wordt tot het minimum beperkt’. Dit doen we door het groot onderhoud en de vervangingen van de kapitaalgoederen zoveel mogelijk integraal uit te voeren tijdens één onderhoudsmoment.
Naast voeding vanuit de uitvoering van beleid wordt het MIPM ook gevoed vanuit het meerjarig onderhoud programma met vervangingsinvesteringen. Wanneer een object afgeschreven is en beheer en onderhoud niet langer volstaat is vervanging noodzakelijk. Tevens kan bij beheer en onderhoud sprake zijn van uitbreiding, ook dan wordt dit als project opgenomen in het MIPM.
Voor Openbaar vervoer zijn afgelopen diverse grootschalige (vervangings)investeringsprojecten gestart. Deze zijn deels nog in realisatie.
Alle projecten in het MIP doorlopen twee fasen, te weten de studie- en realisatiefase.
In de studiefase wordt onderzoek gedaan naar de problematiek en worden mogelijke oplossingen uitgewerkt, waarbij bijvoorbeeld wordt bekeken of bereikbaarheidsknelpunten kunnen worden opgelost door middel van verkeersmanagement, openbaar vervoer, gedragsbeïnvloeding of infrastructurele maatregelen. Aan het einde van de studiefase nemen Gedeputeerde Staten een besluit over de oplossingsrichting en promoveert het project naar de realisatiefase. Het is ook mogelijk dat aan het einde van de studiefase de conclusie wordt getrokken dat het project niet verder hoeft te worden uitgewerkt, bijvoorbeeld als een knelpunt onvoldoende aanwezig blijkt of er onvoldoende draagvlak is voor mogelijke oplossingen, of dat oplossingen niet kosteneffectief zijn. In zo'n geval wordt een project opgenomen onder de niet gerealiseerde projecten. De promotie van projecten van de studie- naar de realisatiefase en/of het schrappen van projecten wordt door Gedeputeerde Staten besloten. Daarna besluiten Provinciale Staten over het beschikbaar stellen van een uitvoeringskrediet en promoveert het project naar de realisatiefase door vaststelling van het MIPM bij de begroting. Na realisatie wordt aangevangen met de afschrijving.
Grote en complexe projecten, zoals gedefinieerd in de Nota Investeren, volgen een apart P&C regime. Voor deze kredieten wordt een apart voorstel ter besluitvorming voorgelegd aan Provinciale Staten. Grote projecten worden wel opgenomen in het MIPM, maar kennen dus een eigenstandige besluitvorming. Grote projecten doorlopen drie fasen. Na de studiefase, worden deze gepromoveerd naar de planfase, inclusief voorbereidingskrediet. De volgende fase is promotie naar de realisatiefase.