Hoofdstuk 3: Paragrafen

3.8 Projecten

Wat willen we bereiken?

We willen dat de provincie Utrecht op 1 januari 2022 Omgevingswetproof is. Daarvoor introduceren we nieuwe instrumenten, leren we de organisatie en het bestuur daarmee te werken en werken we intensief samen met onze externe partners in het fysieke domein. Nu de inwerkingtreding van de Omgevingswet 1 jaar is uitgesteld pakken we de kans om met onze externe partners nog beter voorbereid te zijn.

Wat gaan we daarvoor doen?

Vaststellen Omgevingsvisie en (interim) Omgevingsverordening 
In de eerste helft van 2021 worden de Omgevingsvisie en de Interim Omgevingsverordening met bijbehorend milieueffectrapport ter besluitvorming aan PS voorgelegd, zodat ze in april 2021 in werking kunnen treden. Daarna wordt in de tweede helft van 2021 de Ontwerp Omgevingsverordening ter inzage gelegd en ter besluitvorming aan PS voorgelegd, zodat deze op 1-1-2022 in werking kan treden. Zo hebben we op 1 januari 2022 een visie en verordening conform de Omgevingswet. 
De Interim Omgevingsverordening is nodig, omdat we zo snel mogelijk uitvoering willen geven aan de ambities uit het coalitieakkoord. De Omgevingsvisie, waarin deze ambities vorm hebben gekregen, kan ook in werking treden onder de huidige wetgeving, maar de bijbehorende Omgevingsverordening niet. Als gevolg van uitstel van de inwerkingtreding van de Omgevingswet was aanpassing van deze verordening naar een Interim Omgevingsverordening op basis van de huidige wetgeving dus nodig. 

Beoogd resultaat 2021  

  • Een vastgestelde Omgevingsvisie 
  • Een vastgestelde interim Omgevingsverordening 
  • Een vastgestelde Omgevingsverordening 
  • Een vastgesteld interactief digitaal milieueffectrapport (planMER) 
     

Aanpassen organisatie en opdracht RUD voor VTH 
In 2021 bereiden zowel de interne organisatie als de uitvoeringsorganisaties (zoals de RUD-Utrecht, ODRU, GGD, VTU) zich definitief voor op de komst van de Omgevingswet per 1 januari 2022. Dit betekent dat de VTH-taken die moeten worden uitgevoerd onder de Omgevingswet voor alle uitvoeringsorganisaties en de provincie als opdrachtgever helder moeten zijn en er duidelijke beleidskaders moeten zijn opgesteld.  

Beoogd resultaat 2021 

  • Een vastgesteld VTH-beleid dat is afgestemd met de regionale ketenpartners. 
  • Afspraken met de uitvoeringsorganisaties over hun taakuitvoering onder de Omgevingswet per 1 januari 2022. 

 
Aansluiten op Digitaal Stelsel Omgevingswet (landelijk) 
In 2021 zorgen we dat we ook digitaal klaar zijn voor de implementatie van de Omgevingswet. Met het spoor Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) dragen we bij aan de digitalisering en aanpassing van de informatievoorziening van de andere projecten van het programma Invoering Omgevingswet. Daarnaast heeft het DSO eigen activiteiten om aan te sluiten op het landelijke stelsel. 
 
Beoogd resultaat 2021 

  • Een digitaal raadpleegbare Omgevingsvisie, interim Omgevingsverordening en Omgevingsverordening via het landelijk loket. 
  • Een vergunningensysteem dat is aangesloten op het landelijke loket voor het ontvangen van aanvragen en meldingen. 
  • Digitale aanvraagformulieren en vragenbomen voor topactiviteiten in het landelijke loket beschikbaar. 
  • Een digitale samenwerkingsomgeving om samen te kunnen werken in de keten met onze partners. 

 
Aanpassen werkwijze voor Omgevingswet 
Om de werkwijze van de medewerkers en het bestuur aan te passen aan de wet gaan we in 2021 verder met het inrichten en aanpassen van werkprocessen en het benutten van de Omgevingswetkoffer (een set van hulpmiddelen voor medewerkers en managers om hun werk aan te passen aan de Omgevingswet). Leren werken volgens de principes van de wet zal ook na 2021 doorgaan binnen het reguliere werk. 
 
Beoogd resultaat 2021 

  • 10 werkprocessen die het meest veranderen als gevolg van de OW zijn voor 2022 op een eenduidige manier ingericht.  
  • In de Omgevingswetkoffer staan de hulmiddelen (trainingen, workshops, instrumenten (zoals de BUIT en het PRIP) waarmee de organisatie voorbereid is op de implementatie van de wet. 
  • Medewerkers binnen de organisatie zijn tijdig geïnformeerd over voor hen relevante ontwikkelingen door middel van ten minste 3 (digitale) bijeenkomsten en via intranet. 

 
Samenwerking met Rijk en regio 
Over 1 jaar zal de Omgevingswet in werking treden. Als provincie Utrecht willen we samen met onze externe partners Omgevingswetproof zijn. Daarvoor zijn samen leren, kennisuitwisseling en samenwerkingsafspraken belangrijk. Over de gebiedsgerichte uitwerking van de Nationale Omgevingsvisie, de NOVI (NOVI-Omgevingsagenda landsdeel Noordwest, NOVI-gebied Groene Hart en Rijk-regioprogramma’s) staat meer informatie in paragraaf 1.1.4. Agenda’s en afspraken met (boven)regionale partners zijn beter afgestemd op wederzijdse belangen. 
 
Beoogd resultaat 2021 

  • In de Utrechtse regio zijn minimaal 3 bijeenkomsten gehouden over de Omgevingswet voor ambtenaren, bestuurders en/of volksvertegenwoordigers van Utrechtse ketenpartners en samenwerkingsafspraken maken ten behoeve van de invoering van de wet. 
  • Samenwerkingspartners en andere belanghebbenden zijn via de speciale website Omgevingswet.provincie-utrecht.nl tijdig geïnformeerd over relevante ontwikkelingen op het gebied van de Omgevingswet binnen de provincie Utrecht.    

Wat gaat dat kosten?

Lasten

2020

2021

2022

2023

2024

Totaal

Lasten

1.560

563

100

100

100

2.423

Totaal lasten

1.560

563

100

100

100

2.423

Risico's en te treffen beheersmaatregelen

Risico  

Beheersmaatregelen 

Onvoldoende beschikbaarheid van de juiste mensen voor uitvoering van projecten 

  • Externe inhuur  voor zover begroot 
  • Kortcyclisch bijsturen; activiteiten in lijn brengen met beschikbaarheid mensen 

Ketensamenwerking stagneert agv verschillende belangen 

  • Intensieve samenwerking met regiopartners, waaronder Omgevingswetdag. 
  • Samen leren in regionale werkgroepen 

Informatie-infrastructuur, digitale standaarden stagneert of kwaliteit is onvoldoende 

  • Actief input leveren voor nationale wet- en regelgeving en programma DSO 
  • Vinger aan de pols houden via het IPO 

Softwareleveranciers leveren niet tijdig of op juiste kwaliteit of het inkooptraject levert vertraging op. 

  • Tijdig starten met bepalen programma van eisen 
  • Vroegtijdig afstemmen met huidige leveranciers 

Vertraging landelijke wet- en regelgeving, of  kwaliteit is onvoldoende 

  • Input leveren aan wetgever via spoor nationale wetgeving 
  • Vinger aan de pols houden via het IPO 

Programma is te complex en omvangrijk 

  • Intensief samenwerken met andere programma’s binnen de provincie 
  • Kortcyclische aanpak met leren door doen 
  • Focus op wettelijke basis 
  • Kwalitatief goede programmaorganisatie 

Budget is niet toereikend 

  • Extra budget aanvragen 
  • Werkzaamheden schrappen of vertragen of kwaliteit producten verlagen 
Deze pagina is gebouwd op 11/23/2020 15:13:47 met de export van 11/23/2020 15:04:57